skip to Main Content

Minder autoschade in de toekomst met ADAS

De toekomst van de auto. Heel interessant, maar ook moeilijk om te kunnen bepalen. Wel zal er steeds minder autoschade worden gereden. Een belangrijke oorzaak is het toenemend gebruik van ADAS. Maar wat is ADAS eigenlijk en hoe zal de toekomst eruit komen te zien met de opkomst van ADAS? Onze vakmensen leggen het graag aan u uit.

Advanced Driver Assistance Systems

De afkorting ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dat zijn de innovatieve hulpsystemen in auto’s. Deze hulpsystemen ondersteunen de automobilist tijdens het rijden, zoals de piepjes tijdens het inparkeren of het zelfstandig remmen wanneer u te dicht op een andere auto zit. ADAS zijn onder te verdelen in niveaus van 0 tot 5:

  • Level 0 – Geen automatisering: De bestuurder rijdt constant volledig zelf. Soms worden waarschuwingssignalen getoond.
  • Level 1 – Assistentie: Automatisering van enkele losse functies, bestuurder rijdt nog volledig zelf, maar kan gebruikmaken van cruise control (losse voeten) of rijbaan detectie (losse handen).
  • Level 2 – Gedeeltelijke automatisering: Automatisering van diverse functies. De bestuurder rijdt nog volledig zelf. Eventueel met zowel ‘losse voeten’ als ‘losse handen’, maar wel met zijn ogen gericht op de weg.
  • Level 3 – Voorwaardelijke automatisering: Automatisering van meerdere functies. De bestuurder reageert op verzoeken om in te grijpen en rijdt eventueel met ‘losse voeten’, ‘losse handen’ en ‘blik niet op de weg’. Maar moet in staat zijn de besturing snel te kunnen hervatten.
  • Level 4 – Hoge mate van automatisering: Automatisering onder bepaalde voorwaarden. Tijdens het automatisch rijden, heeft de bestuurder geen verantwoordelijkheid en hoeft hij niet op de weg te letten. De auto kan zelf ingrijpen. Het kan zijn dat er op bepaalde terreinen of in sommige weersomstandigheden nog menselijke tussenkomst nodig is.
  • Level 5 – Volledig geautomatiseerd rijden: In elke situatie rijdt de auto zelfstandig. De bestuurder heeft geen verantwoordelijkheid tijdens het rijden.

Veiligheid staat voorop

Op de lange termijn zorgen ADAS ervoor dat het veiliger wordt op de weg. Auto’s kunnen zelf goed afstand houden en tijdig remmen. Technologie raakt niet vermoeid of afgeleid dus het aantal schades zal dus afnemen. Er is echter wel een nadeel, want hoe meer technologie in de auto zit, hoe meer er kapot kan. Dus als u schade rijdt is de reparatie duurder dan in die goede oude tijd zonder sensoren en andere technische snufjes. Auto’s kunnen dus eerder total loss worden verklaard.

Meer of minder auto’s in de toekomst?

Het aantal auto’s op de weg verandert. Maar of autonoom rijden tot meer of juist minder auto’s op de weg leidt? Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Zo worden auto’s in de VS maar 5% van de tijd gebruikt. Dat autogebruik kan veel efficiënter. Want in 95% van de tijd dat een auto stilstaat, kunnen andere mensen er prima gebruik van maken. Dat autodelen heeft tot gevolg dat het aantal auto’s omlaaggaat. Daar staat tegenover dat auto’s langer meegaan, comfortabeler worden en op den duur ook goedkoper worden. Dan is te verwachten dat het aantal auto’s juist omhooggaat. Maar er kunnen ook meer auto’s op de weg, ze houden immers zelf afstand.

Auto onderhoud nodig? Of schade laten herstellen?

Heeft u een geautomatiseerde auto en heeft uw auto onderhoud nodig? Neem contact op of maak direct een afspraak bij onze vestigingen in Lisse, Noordwijk of Nieuwkoop.

 

Bron: absoluut.tv